Ota yhteyttä

Etusivu » Blogit » Romutuspalkkio auton hankinnasta liikennepalveluiden hankintaan?

Romutuspalkkio auton hankinnasta liikennepalveluiden hankintaan?

Helsingin Sanomissa (26.4.2016) kerrottiin autokannan alueellisista eroista. Uudellamaalla ajetaan suhteellisen uusilla autoilla, kun erityisesti Itä- ja Pohjois-Suomessa autokanta on paikoin yli 15-vuotinen. Samassa artikkelissa kerrottiin romutuspalkkion onnistumisesta, niin autokannan uudistajana, verotulojen kasvattajana, autoalan työllistäjänä sekä ympäristöpäästöjen pienentämisessä. Valtion ja autoliikkeiden yhdessä maksaman 1500 euron palkkion sai, kun vei yli kymmenen vuotta vanhan auton romutettavaksi ja osti vähäpäästöisen uuden auton.

Mielenkiintoinen seikka jäi jutussa kuitenkin tarkastelematta. Vaikka Etelä-Karjalassakin ajetaan vanhemmilla autoilla kuin pääkaupunkiseudulla, meillä on sentään enemmän autoja asukaslukuun suhteutettuna. Etelä-Karjalassa on alle 1,9 asukasta/auto, kun Uudellamaalla asukkaita/auto on 2,4. Suomen keskiarvo näyttää olevan noin 2,1 asukasta/auto.

Etelä-Karjalan pienenevä väestö ei laske autokantaa, vaan autoja jää rekisteriin ja liikenteeseen. Julkinen liikenne tai sen puute, pitkät etäisyydet ja halpa itäbensa ovat varmasti osasyynä tähän kehitykseen. Toinen syy voi olla vaan tottumus: on hyvä olla toinen auto varalla, kun sitä tarvitaan ainakin muutaman kerran vuodessa.

Voisiko autokannankin kasvu taittua huomattavasti nopeammin kuin kuvittelemme Euroopassa, Suomessa ja jopa meillä Etelä-Karjalassa? Yleisesti oletetaan, että erityisesti vaurastuva Aasia pitää maailman autokannan – ja siihen liittyviä päästöjä - vahvassa kasvussa vielä useita vuosikymmeniä. Yhä useampi nuori eurooppalainen jättää kuitenkin aiemmin itsenäistymisen keskeisenä osoituksena pidetyn autokortin hankkimatta. Voisin kuvitella, että jotkut automyyjät pohtivat jo uudenlaista kytkykauppaa: ”osta auto, koulutamme ajamaan”. Öljyn kulutuspiikin lisäksi joillakin markkinoilla autojen määrän kasvu voi olla myös jo taittumassa.

On hienoa, että romutuspalkkio on nopeuttanut autokantamme uudistamista. Fordin johtaja kertoi taannoin BBC:lle (25.4.2016), että Ford kehittää liiketoimintansa ikään kuin Apple tuo lähiaikoina markkinoille oman i-autonsa. Mitä jos Lappeenrannassa toimisimme ikään kuin

  • Julkinen liikenne on Skinnarila-Lauritsala – välillä todellinen vaihtoehto oman auton käytölle? 
  • Teknologia mahdollistaa autojen helpon ja kannattavan yhteiskäytön?
  • Työmatka- ja kouluun pyöräily on terveellistä?
  • Kakkosauton vakuutus- ja huoltorahoille meillä on mukavampia käyttökohteita?

Uskon, että romutuspalkkion laajentaminen esimerkiksi julkisen liikenteen palveluseteliksi, sähköpolkupyörän huoltopalveluiksi tai ihan vaan kuluttajien ostovoimaksi voi kasvattaa positiivisia työllisyys-, vero- ja ympäristötuloksia entisestään. Jos romutuspalkkio, säästyneet vakuutusmaksut sekä muut kulut käytetään paikallisiin palveluihin, maakunnan elinkeinoelämä voi hyötyä laajemminkin. Olisiko tässä julkisen liikenteen harjoittajille tai yrittäjille lobbauksen paikka? Oman auton sijasta romutuspalkkio käytetään tarpeen mukaan hankittuihin kuljetuspalveluihin tai eko-tehokkaisiin lähipalveluihin: Ainakin pilottikulttuuriin kannustavassa Suomessa tähänkin kokeiluun voisi löytää halukkaita koekaniinikaupunkeja.

Markus Lankinen
Erityisasiantuntija
+358 40 701 7328
markus.lankinen@wirma.fi