Ota yhteyttä

Etusivu » Blogit » Silmäillen

Silmäillen

Kirjoittaja: Helena Laitinen

Minä silmäilen. Avaan aamulla älypuhelimeni, silmäilen äkkiä sähköpostit, uutiset, Twitterin ja Facen. Avaan joitakin satunnaisia linkkejä – videoita ja tekstejä - ja silmäilen ne läpi muodostaen nopeasti käsitykseni kulloisestakin kokonaisuudesta.

Silmäilen iltapäivälehden sivut ja klikkaan niitä otsikoita jotka vaikuttavat mielenkiintoiselta. Silmäilen tekstin läpi. Petyn. Se ei vastannut ennakko-odotuksiani. ”Klikkijournalismia” ajattelen ärtyneenä ja jatkan seuraavalle sivulle silmäilemään. Toimin näin uudelleen ja uudelleen eri palveluiden, sivustojen ja tekstien kohdalla. Sama jatkuu toimistolla etsiessäni tietoa pöytäkoneeni äärellä.

Silmäily suodattaa jatkuvasti itselleni tulevaa tietoa ja dataa. Tutkin asioita jotka eivät ole itseni kannalta ehkä tärkeitä, mutta kuitenkin herättävät kiinnostukseni. Silmäilen otsikon ja kuvan. Ehkä katseeni vangitsi ensin kuva. Klikkaan auki tekstin mutta en lue sitä kokonaan, etsin avainsanoja. Teen nopeasti ennakko-olettamia pienen tietomäärän perusteella ja ehkä petyn kun lopputulema ei ole sitä mitä odotin. Ehkä olen klikannut linkin auki väärin perustein – otsikko lupasi muuta kuin mitä sisältö oli ja kuva ei kuulunut mitenkään juttuun. Klikkaan auki videon. Katson siinä vaiheessa vasta kuinka pitkä se on ja huokaan: ”Tämähän kestää ainakin 4 minuuttia – aivan liian pitkä.”  Taas ärsyttää. Keskittymiskykyni on huono, myönnetään. Uskon kuitenkin että en ole ainoa.

Nykyisen tietotulvan myötä meille on tullut tapa päättää nopeasti kiinnostaako asia vai ei - tulkita potentiaaliset sisällöt ”silmäillen”. Mielipide asiasta muodostetaan perustuen kuvaan, lauseeseen, kuvasarjaan ja erilaisiin omiin alitajuisiin ennakko-odotuksiin ja -käsityksiin.  Osittain tämä kai johtuu nykyisisestä tehokkuuspaineista. Monta asiaa on tehtävä yhdellä kertaa, ja priorisointia on tehtävä 24/7.

Tämän kaltainen toiminta asettaa haasteita etenkin markkinoinnille. Oma viesti pitää saada nousemaan esille monien muiden joukosta – fyysisessä ympäristössä sekä etenkin digitaalisessa - siten että se erottuu, kiinnittää huomion sekunneissa ja ohjaa eteenpäin oikealla viestillä. Potentiaalisen asiakkaan ”klikkausvalintaa” saattaa ohjata moni asia ja etenkin ohjata ”ohi viestistä”.  Useimmiten syy on se, että viesti ei vain kiinnosta. Tuote, palvelu, yhteisö, tapahtuma tai kirjoitus ei vain kuulu niihin asioihin jotka silmäilijää kiinnostaa. Viesti on mahdollisesti kohdennettu väärin.

Kun yritetään saada omia palveluita, tuotteita tai ajatuksia ja kuuluviin, on yksi tärkeimmistä asioista tietää ja tunnistaa omat nykyiset ja potentiaaliset asiakkaat. Sen jälkeen on mahdollista tehokkaasti ja järkevästi lähteä rakentamaan kohdennettua kampanjointia. Ihmiset haluavat enemmän ja enemmän päättää mihin aikansa käyttävät niin pienissä kuin suurissakin kuvioissa ja siksi on tärkeää että viestiä kirjoittavalla ja kampanjointia tekevällä on hyvä käsitys kohdeasiakkaista ja siitä minkälaisia he ovat. Mitkä asiat heitä kiinnostavat ja mitkä ärsyttävät. Pelkkä tuotekärki harvoin enää toimii – harva tuote tai palvelu on enää niin uniikki että herättää mielenkiintoa jo pelkästään olemassaolollaan.

Potentiaaliset asiakkaat silmäilevät ja tekevät valintoja. Ratkaisut, mielikuvat, tunteiden herättäminen ja paljon puhuttu tarinankerronta – tuo kaikki pitää saada aikaiseksi lauseella ja kuvalla. Ehkä videolla (joka ei saa olla liian pitkä). Tai kuvasarjalla. Siitäkin on vielä pieni matka varsinaiseen tuotteen tai palvelun ostamiseen.

Kun asiakas on sinulle tuttu, tiedät miten hänelle puhutaan. Tämä pätee myös verkossa. Kuka on sinun asiakkaasi? Ja mikä on sinun viestisi?

Kevätterveisin,

Helena

PS. 17.5 on tulossa superdupermielenkiintoinen tapahtuma Kehruuhuoneella, jossa keskustellaan digitalisaatiosta, tietoturvasta, IOT:sta ym. Itse aion olla paikalla – tosin siinä vaiheessa en enää wirmalaisena vaan yrittäjänä. Toivottavasti tekin tulette sinne :)

Lue tapahtumasta täällä.