Ota yhteyttä

Markkinointi ja Myynti

Yritysten on markkinoitava tuotteitaan ja palvelujaan, jotta ne erottuisivat kilpailijoista ja herättäisivät potentiaalisissa asiakkaissa kiinnostusta ostaa yrityksen tuotteita / palveluita.  Asiakkaiden käyttäytymiseen voi pyrkiä vaikuttamaan monin keinoin. Näihin kuuluvat esim. mainonta, myyntikampanjat, tuotteiden nimeäminen, takuupalvelut jne.

Markkinoinnin ja myynnin suunnitteluun kannattaa panostaa – miten paljon, se riippuu yrityksen koosta ja tuotteiden ja palvelujen määrästä.  Hyvä tapa aloittaa suunnittelu on pohtia liiketoimintaa ja tuotteen/palvelujen markkinointia neljästä näkökulmasta:

  • Tuote: Mikä on tuotteesi tai palvelusi ja kenelle se on tähdätty? Mitä siinä voidaan muokata asiakkaiden houkuttelemiseksi?
  • Hinta: Miten tuotteen hintaa voidaan käyttää apuna markkinoinnissa? Onko tuotteesi luksustuote ja hinnoiteltava sen mukaisesti, vai pitäisikö tuotetta tai palvelua tarjota huokeampaan hintaan asiakkaiden houkuttelemiseksi?
  • Sijainti: Paikka, mistä tuotetta voidaan ostaa. Miten asiakas saavuttaa helposti tuotteen tai palvelun?
  • Myynnin edistäminen: Kaikki keinot, joilla voit markkinoida yritystäsi ja sen tuotteita ja palveluja. Keino tehdä potentiaaliset ja nykyiset asiakkaat tietoisiksi tuotteesta/palvelusta, sen hinnasta ja myyntialueesta.

Mieti markkinointia suunniteltaessa ensin, ketkä ovat asiakkaitasi (miehet, naiset, perheet jne.), ja keskitä sitten markkinointisi heihin. Tämä auttaa myös markkinointikanavan valinnassa (esim. sanomalehdet, verkkosivut, sosiaalinen media, televisio, ulkomainonta, radio). Voit myös ostaa mainostoimistolta palvelun, jossa laaditaan markkinointisuunnitelma yhdessä kanssasi sekä toteutetaan osa suunnitelman toiminnoista.

Lisätietoa myynnistä ja markkinoinnista (tuoteryhmistä, mainonnasta, jakelukanavista jne.) löytyy Yritys-Suomen Markkinointi ja myynti -sivuilta sekä Yritystulkin Myynti ja markkinointi -sivulta. Voit lukea lisää markkinoinnista ja myynnistä myös uusyrityskeskuksen oppaasta.