Ota yhteyttä

Etusivu » Palvelut » Yritystarinat » Matka-Miettinen on palvellut paikallisesti yli 40 vuotta

Matka-Miettinen on palvellut paikallisesti yli 40 vuotta

Lappeenrantalainen perheyritys Matka-Miettinen on palvellut lappeenrantalaismatkailijoita jo vuodesta 1973. Tilatkin ovat olleet samalla paikalla, Kirkkokatu 10:ssä lähes alusta asti.

Yrityksen alkuaikoina 1970-luvulla yritys myi lähinnä seuramatkoja. Nykyään toimiston myydyin tuote on lento- ja hotellivaraus tai jompikumpi, vaikka pakettimatkojakin myydään paljon.

Yrityksellä on tänä päivänä kaksi toimipistettä, Lappeenrannassa ja Kotkassa. Lappeenrannan palveluksessa on viisi henkilöä ja Kotkassa kaksi.

̶  Ihan alussa tuotteemme oli matkanjärjestäjän pakettimatka myyntipalkkioperusteella. Nyt tehdään jokaiselle kuluttajalle erilainen tuote, yrityksen omistaja Olli Miettinen toteaa.

Yrityksen toiminta on vuosien saatossa laajentunut yhä enemmän myös yritysten kokonaisvaltaiseen palvelemiseen. Matka-Miettinen muun muassa vuokraa Vehkasalon saaressa olevaa tilaus-savusaunaa yritysten ja yhdistysten käyttöön. Vehkasalon maatilapalsta on Miettisen suvun perintöä, ja se on ollut suvun hallussa jo vuodesta 1972 lähtien.

Kun Olli Miettinen oli nuorempi, Vehkasaloon tuli 1970-luvulta saakka noin 1990-luvun puoliväliin asti saksalaisia nuorisoryhmiä viettämään kesää.

̶  Lisäksi olemme välittäneet vuokramökkejä jo 1960-luvulta asti. Valikoimassamme on noin 200 mökkiä, jotka sijaitsevat ympäri Saimaata, kertoo Miettinen.

Miettisen mukaan mökeistä ovat eniten kiinnostuneet suomalaiset autoilevat lapsiperheet, mutta niitä vuokraavat myös ulkomaalaiset.

Juuret matkailijayhdistyksessä

Nykyisen toimitusjohtajan isä Olavi Miettinen perusti Matka-Miettisen vajaa 45 vuotta sitten. Mutta yrityksen tarina alkaa jo 1950-luvun alusta, jolloin Lappeenrantaan perustettiin matkailijayhdistys, jonka tehtävät alkoivat junalippujen myynnistä.

Olavi Miettinen meni töihin matkailijayhdistykseen, ja tovin päästä siellä ahersi myös hänen vaimonsa Aila Miettinen. Vuonna 1970 Olavi Miettisestä tuli kaupungin matkailuasiamies, mutta veri veti hänet yrittäjäksi muutama vuosi myöhemmin.

̶  Itse tulin perheyritykseen 1980-luvun alussa päivätyöhön. Sitten 1990-luvun alussa ostin yrityksen vanhemmiltani, jotka jäivät silloin eläkkeelle, muistelee Miettinen.

Olli Miettiselle on käynyt samalla tavalla kuin vanhemmillekin. Matkatoimistokärpänen on puraissut hänenkin perhettään laajemmin, sillä myös miehen oma vaimo Pirjo Miettinen on ollut töissä perheyrityksessä peräti 26 vuotta.

Toimitusjohtaja kertoo, että matkatoimistoala vetoaa häneen yhä. Jos hän saisi päättää uranvalinnasta uudestaan, hän saattaisi yhä valita saman tien.

̶  Taloudellisesti tämä ei ole mikään kultakaivos. Ala on kuitenkin näköalapaikka, sillä koko maailma on tavallaan käsissäsi. Koko ajan pitää tietää minkä hyvänsä maailman maasta kaikki matkustamiseen liittyvät asiat, avaa Miettinen.

Nykyään kilpailu on kovaa

Asiat ovat kuitenkin muuttuneet matkatoimistoalalla paljon vuosien saatossa. Kilpailu on netin tulon myötä yhä kovempaa, eikä enää ole mahdollisuuksia tuoda omaa yritystä yhtä isosti esiin kuin ennen.

̶  Ennen teimme omaa lehteäkin, joka ilmestyi muutaman kerran vuodessa. Lehti oli erittäin hyvä asia myynnin kannalta, mutta sen tekemiseen ei ole nyt ollut resursseja, kertoo Miettinen.

Matka-Miettinen tekee sähköistäkin mainontaa, mutta Miettinen kertoo, että heidän yritykselle printtimediassa ilmoittelu on edelleen se ykkösjuttu

̶  Netin kautta kaikki kilpailee kaikkien kanssa. Mutta meidän vahvuus on, että voimme keskustella asiakkaan kanssa matka-asioista kasvokkain. Ne ihmiset, jotka menevät varmuus ja laatu edellä, ovat meidän asiakkaita.

Miettinen kertoo, että tänä päivänä myös lainsäädännön asettamat raamit matkailualalle ovat aika rajut. Hänen mukaansa alan suurin uhka on EU:n säätämä, tuleva pakettimatkadirektiivi.

̶  Direktiivillä on haluttu parantaa kuluttajan asemaa, mutta matkanjärjestäjän kannalta se tulee vaikeuttamaan tuotematkapakettien myyntiä. Taatusti direktiivi vie matkamyyntiä myös EU:n ulkopuolelle, sillä sen mukaan asiakkaalla voisi olla jopa kolmen vuoden valitusoikeus matkaa koskien, harmittelee Miettinen.

Satsausta laatuun

Tänä päivänä ihmiset varaavat netistä itse paljon matkoja. Miettisen mukaan he eivät kuitenkaan välttämättä ymmärrä nettivaraamiseen liittyviä riskejä.

̶  Ihmiset eivät tiedä, mistä he loppujen lopuksi sen matkansa varaa ja minkä maan lakien mukaan eletään ja millä kielellä palvelua saadaan. Vai, saako palvelua ollenkaan, muistuttaa Miettinen.

Omatoimisen matkavaraajan näkökulmasta kaikki on hyvin, kunnes tulee ongelmia. Jos vaikka myöhästyy jatkolennolta, niin kukaan ei välttämättä korvaa sitä, vaan matkailija joutuu kärsimään uuden lentolipun ostamisen nahoissaan.

̶  Matkatoimiston asiantuntemus ja palvelu tuovat sen edun, että voit luottaa, että asiat ovat kunnossa ja kaikki toimii, kehuu Miettinen.

Matka-Miettiseltä saa matkan lähes minne tahansa maailmassa. Yritys myy kaikkien kansainvälisten lentoyhtiöiden lippuja. Sillä on myös useita ammattikäyttöön rakennettuja hotellivarausjärjestelmiä, joiden avulla majoitus järjestyy maailman eksoottisimmistakin paikoista.

Yrittäjä ajaa tuotteistamista

Miettinen pitää Lappeenrannan ilmapiiristä, koska väki on hänen mielestään välitöntä ja puheliasta. Hän myös kiittelee Wirman yrityspalvelujen yrityskahvitilaisuuksia ja koulutuksia.

̶  Verkostoituminen on meille tärkeää. Se, että saa vertaistukea. Wirman tilaisuudet ovat hyviä tässä mielessä, kun tapaa ihmisiä eikä se haittaa, vaikkei niistä kaikista tulisikaan asiakkaita.

Miettisen mielestä Lappeenranta on hyvä paikka olla ja asua. Yksi toivomus miehellä kuitenkin on, ja se liittyy kaupungin tavoittelemaan toimivaan lentokenttäkuvioon. Hän haluaisi, että Saimaan alue saataisiin tuotteistettua myytäviksi tuotteiksi erilaisille ostajille.

̶  Olisi upeaa, jos matkailija saisi majoitukset, retket, kuljetukset, ateriat, opastukset kätevästi yhdestä paikasta. Sitten se kaikki tuotettaisiin laadukkaasti vaikkapa 40 hengelle. Ja kun näitä ryhmiä saataisiin tänne paljon, sanotaan yksi lentokone täyteen ja toiminta säännölliseksi, niin sitten se homma toimisi.

Laura Tikkanen