Ota yhteyttä

Etusivu » Palvelut » Yritystarinat » Yritystarina: Iho- ja kauneushoitola Lumo

 

Sky-kosmetologi Maarit Tsupari ja Sky-Cidesco -kosmetologi Sari Ritvanen pääsivät toteuttamaan pitkäaikaisen haaveensa kaksi vuotta sitten kun heille avautui mahdollisuus perustaa oma iho- ja kauneudenhoitoalan yritys Valtakadulle. He ostivat olemassa olevan liiketoimen ja tekivät siitä heti omannäköisen. Ilman aukioloaikoja toimivan yrityksen palveluntarjontaan kuuluvat muun muassa kasvo-, jalka-, käsi-, vartalo- ja kasvohoidot, ripsien sekä kulmakarvojen laitot ja hoidot, meikkaukset sekä karvojen poistot. Syksyllä Maarit kouluttautui myös tekemään pigmentointeja.

”Päätös lähteä yrittäjiksi oli helpottava sen vuoksi kun meitä oli kaksi. Tietysti siinä edellytetään luottamusta ja hyviä henkilökemioita, mutta tämä mahdollistaa esimerkiksi lomien ja vapaapäivien pitämisen hyvin. Olemme osaamiseltamme hieman erilaisia ja täydennämme toinen toisiamme.", yrittäjät kertovat.

”Haluamme kannustaa kaikkia ihmisiä hoitamaan ihoa ja jokainen voi tulla meille omana itsenään, vaikka verkkarit jalassa. Halusimme alusta asti kohdentaa palveluja, erityisesti ihonhoitoja myös miehille ja meillä on heitä jo jonkin verran vakioasiakkaina. Viime aikoina suosiossa on ollut muun muassa ”silmäpussihoidot”, jotka sopivat kaikille näyttöpäätteiden kanssa työskenteleville."

Ennen yrityksen perustamista Maarit kävi kahdessa Startti yrittäjyyteen -tapahtumassa. Alan kovan kilpailutilanteen vuoksi starttiraha jäi kuitenkin yrittäjiltä saamatta, mutta se ei hyvän suunnittelun ansiosta hidastanut Saria eikä Maaritia yritystoiminnan aloittamisessa. He ovatkin innokkaita oppimaan uutta ja kehittämään itseään jatkuvasti. Sari aloitti puolen vuoden yrittäjyyden jälkeen Jyväskylän Tiimiakatemian Sammon Takojissa, jossa hän suorittaa yritysjohtamisen erityisammattitutkintoa. Hän on erittäin innostunut itsensä kehittämisestä ja vinkkaa kaikille yrittäjiksi aikoville heti kaksi hyvää kirjaa, jotka ovat mielenkiintoista luettavaa itsensä kehittämisen kannalta – Sinisen meren strategia sekä Tuntematon Sotilas ja johtamisen taito. Maarit aloitti viime syksynä Sampossa verkkoyrittäjät -kurssin ja suorittaa siellä parhaillaan yrittäjän ammattitutkintoa.

”Kosmetologikoulutuksessa käydään läpi yrittäjyyteen liittyviä asioita hyvin vähän, mikä on kuitenkin monelle luonnollinen polku työelämään. Tästä syystä olemme kokeneet tärkeäksi jatkuvan kehittämisen.”

Alan kovan kilpailun vuoksi verkostoituminen, markkinointi ja erottautuminen ovat asioita, joita kannattaa todella miettiä tarkasti. Yrittäjien mukaan kaikkea ei tarvitse oppia kantapään kautta saati tehdä itse, varsinkaan jos sitä ei osaa tai ehdi tekemään kunnolla.

”Esimerkiksi markkinoinnissa keskitymme enemmän sosiaaliseen mediaan ja teemme yhteistyötä media-alan yrityksen kanssa. Suunnittelemme sisällön, mutta tarvitsemme apuja muun muassa hakukoneoptimoinnissa, sillä emme ole kovin hakoja tietokoneiden kanssa. Myös kotijoukot ovat olleet hyvänä tukena ja joutuneet totta kai myös hommiin”, yrittäjät nauravat.

Lisäksi yrittäjät ovat jalkautuneet eri tapahtumiin kuten esimerkiksi Linnoituksen joulumarkkinoille ja Hyvää sinulle – tapahtumiin näkyvyyden ja ihmisten face-to-face tapaamisten vuoksi. Yrittäjät pyrkivät tarvittaessa menemään myös asiakkaiden luo jos heidän liikkuminen on esimerkiksi rajoitettua. Sari ja Maarit pitävät yhdistyksille ja yrityksille tyky -päiviä ja kertovat myös mielellään yleisesti ihon ja kauneudenhoidosta eri ryhmille.

”Pääasiassa tällä alalla palveluja tehdään eri tuotesarjoilla ja yhtenä haasteena on löytää juuri ne oikeat sarjat asiakkaille. Olemme panostaneet myös edullisiin tuotteisiin, jotta palvelu olisi mahdollisimman helposti lähestyttävää emmekä toisaalta rajaa mitään asiakasryhmiä pois hinnoittelulla.”

Työ on yrittäjien mukaan erittäin antoisaa, kun työn jäljen näkee heti ja myös palaute tulee yleensä saman tien. Kovasti kilpaillulla alalla täytyy olla tavoitteellinen, suunnitelmallinen eikä voi jämähtää paikoilleen.

Teksti ja kuva: Jose Piironen